Czy warto pamiętać o regularnym jedzeniu śniadania?

Żyjąc w ciągłym pośpiechu i biegu bardzo często zapominamy o zjedzeniu rano śniadania. Myślimy, jeśli nie zjemy tego posiłku to nic się nie stanie. I to jest błędne myślenie. Dlaczego warto jeść śniadania, odpowiem Wam w tym artykule.

Zobacz 3 zdjęcia

foto: www.sniadanie.pl

W naszej kulturze przyjęło się powiedzenie, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia. Dlaczego? Ponieważ musimy dostarczyć organizmowi odpowiedniej ilości energii potrzebnej do odpowiedniego funkcjonowania.

Możemy porównać to do jazdy samochodem. By samochód ruszył i dobrze jeździł, potrzebne jest paliwo. Dla naszego organizmu takim paliwem jest po prostu pożywne śniadanie.

Rano nasz organizm ma bardzo niski poziom glukozy we krwi, dlatego pierwsze śniadanie powinniśmy zjeść do 30 minut po przebudzeniu się.

Dlaczego to jest takie ważne?

Odpowiedź jest bardzo prosta: bo jeśli niski poziom glukozy we krwi będzie utrzymywał się zbyt długo, to możemy wtedy odczuwać zmęczenie (pomimo, że przecież niedawno wstaliśmy), bóle głowy, czy senność, a oprócz tego mieć problemy z koncentracją.

Pełnowartościowe śniadanie zjedzone niespiesznie to doskonała inwestycja w prawidłowe funkcjonowanie organizmu, w jego sprawność fizyczną i umysłową. W czasie nocnej przerwy organizm zużywa bowiem nagromadzone składniki, np węglowodany, obniżają poziom glikogenu odpowiedzialnego m.in. za układ nerwowy. Nie działa on w pełni sprawnie, a więc zmniejsza się zdolność koncentracji, możliwość przyswajania wiedzy i wydajność pracy.

Dietetycy podkreślają, że regularne jedzenie śniadania ma wpływ na utrzymanie odpowiedniej wagi oraz pomaga w odchudzaniu.

Jak to jest możliwe?

Kiedy rankiem dostarczymy organizmowi odpowiednią dzienną porcję energii to jest ok. 30% zapotrzebowania na cały dzień, to poziom glukozy w organizmie jest stały, nie dochodzi do wilczego głodu, co powoduje, że w ciągu dnia i wieczorem jemy mniej — w ten sposób pochłoniemy mniej kalorii.
Regularne jedzenie śniadań sprawia, że nasz metabolizm przyspiesza, co powoduje, że tracimy więcej kalorii i w ten sposób chudniemy.

Często wychodzimy z domu na czczo lub wypiwszy tylko filiżankę kawy lub herbaty, wmawiając sobie, że "rankiem nie jesteśmy w stanie czegoś przełknąć". To jest błąd, gdyż takie postępowanie bardzo często prowadzi do zaburzeń metabolizmu, a w konsekwencji do nadwagi, utraty sprawności umysłowej czy obniżenia odporności.

Pełnowartościowe śniadanie powinno zawierać:

  • Musli bez cukru
  • Płatki owsiane ze świeżymi owocami lub suszonymi
  • Pełnowartościowe białko, np.: twarożek, chudą wędlinę, jajka, jogurt.
  • Świeże warzywa i owoce, np.: banan, jabłko, marchewka, ogórek, pomidor, czerwona papryka, rzodkiewka, sałata.
  • Pieczywo pełnoziarniste typu chleb razowy lub bułki z dynią bądź ze słonecznikiem.

A jak u Was wygląda śniadanie? Jakich składników stosujecie w celu jego przygotowania?

Kierując się myślą: "stajesz się tym, co co jesz", pragnę Was zachęcić do refleksji nad Waszym odżywianiem, żebyście świadomie wybierali tylko takie produkty, które będą Was przybliżały do zdrowego stylu życia.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Dietetyczny koktajl witaminowy Przekąski i desery dla sportowców Bananowy chleb Przepisy Anny Lewandowskiej i Ewy Chodakowskiej na zdrowe dania Jak zrobić izotonik w domu? Przepisy na domowe napoje izotoniczne Szybkie śniadanie, obiad, kolacja, czyli dania, w które nie trzeba wkładać wiele wysiłku Fioletowy chleb - nowe super food Omlet z płatków owsianych Domowe pralinki Dietetyczna pizza w 10 minut Pieczone sajgonki wegetariańskie Proste kulki 6 przepisów na odchudzające sałatki Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Sernik z kaszy bulgur Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej Fit ciasto z masła orzechowego 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Jagodowy sernik na zimno Racuszki z jabłkiem Sałatka ze słoika – pomysł na zdrowy lunch do pracy

Popularne w tym tygodniu:

Szybkie śniadanie, obiad, kolacja, czyli dania, w które nie trzeba wkładać wiele wysiłku Koktajle Ewy Chodakowskiej poniżej 430 kcal Dietetyczny koktajl witaminowy Przepisy Anny Lewandowskiej i Ewy Chodakowskiej na zdrowe dania Desery z nasionami chia. Przepisy Ewy Chodakowskiej Produkty, od których możesz być uzależniony ze względu na znak zodiaku Bananowy chleb 24 sygnały, które świadczą o tym, że pijesz za mało wody Naturalny sok na obniżenie poziomu cholesterolu Hummus z awokado, który przygotujesz w 5 minut FIT TARTA CZEKOLADOWA Z MALINAMI Korzyści wynikające z picia ciepłej wody z cytryną. Zacznij to robić już dziś!