Dlaczego motywacja jest ważna w sporcie?

Bardzo często się zastanawiamy, dlaczego jedni zawodnicy zwyciężają, a drudzy nie? Od czego to zależy? W motywacja jest ważna tylko w sporcie, czy w codziennym życiu też? W tym artykule o motywacji, odpowiem na te pytania oraz podzielę się czym dla mnie jest motywacja i jaki sposób się motywuje, kiedy nie chcę mi się pójść na trening.

Motywacja jest nieodłącznym elementem naszego naszego życia, ale także sportu. Towarzyszy nam przy podejmowaniu decyzji, wykonywaniu codziennych zadań oraz jest bodźcem napędzającym nas do osiągnięcia celu.

Na samym początku warto sobie postawić pytanie: czym jest motywacja?

Poprzez samo słowo "motywacja" rozumie się czynniki pobudzające działania, gdyż wyznaczają one kierunek oraz intensywność.

Rozróżniamy dwa rodzaje motywacji:

  1. Motywacja wewnętrzna — pobudza do działania, ma wartość sama w sobie. Przykładem mogą być nasze zainteresowania lub zamiłowanie do czegoś. Pomaga ona skutecznie przełamać monotonię treningu, czy trudnych ćwiczeń tak, że z ochotą będziesz podejmował(a) nawet najcięższe zadania.
  2. Motywacja zewnętrzna — stwarza zachętę do działania, które w jakiś sposób jest nagradzane lub które pozwala uniknąć kary. Przykładem może być lęk przed utratą pozycji wyjściowej w drużynie.

Jak to się dzieję, że jedni sportowcy, dzięki motywacji osiągają sukcesy, a drudzy nie?

Zobacz również: Zapomnij o nudzie na fitnessie - ćwicz bokwę

Psychologowie sportu twierdzą, że motywacja ukierunkowuje na aktywność, dlatego sportowiec o silnej motywacji zawsze dąży do osiągnięcia celu, a jak napotka jakąś przeszkodę na tej drodze, to dąży do jej pokonania. Natomiast sportowiec o słabej motywacji rezygnuje z zaplanowanych zadań, jeśli tylko napotka przeszkody w trakcie realizowania celu. Istotą takiego stanu jest bezpośredni wpływ na aktywność, a co z kolei wpływa na przygotowanie odpowiedniego treningu.

Jak zmienić swoje życie?

Jak się zmotywować się do pójścia na trening, gdy wybitnie nam się nie chce? Od czego zacząć?

  • Postaw sobie cel i określ, do kiedy chcesz go zrealizować. Warto ten cel przelać na papier i w punktach sobie wypisać szczegóły, w jaki sposób będziesz go realizować. Kartkę z celem powieś w widocznym miejscu, abyś codziennie miał(a) go na widoku.
  • Jeżeli nie będzie chciało się Tobie pójść na trening, to spójrz na swoją kartkę i zastanów się dlaczego chcesz zrealizować swój cel? Wróć pamięcią do tego momentu, kiedy stawiałeś(łaś) sobie ten cel i jakie emocje Tobą kierowały.
  • Przełam swoje "niechcenie", spakuj torbę z rzeczami sportowymi i po prostu wyjdź z domu. Jeżeli to zrobisz, to po treningu będziesz miał(a) podwójną satysfakcję (z udanego treningu oraz że pokonałeś swoje "niechcenie").
  • Możesz poprosić trenera, koleżankę lub kolegę, żeby w takich momentach byli dla Ciebie wsparciem oraz dali Tobie dawkę motywacji, która Cię pobudzi do działania.
  • Czytaj jak najwięcej literatury motywacyjnej, oglądaj filmiki motywacyjne oraz patrz na życie znanych sportowców, którzy osiągnęli duży sukces. Oni też musieli pokonać wszelkie pokusy, niejednokrotnie się przełamywać, kiedy mieli chwilę zwątpienia.

Najlepsze fitnessowe motywatory


Czym dla mnie jest motywacja?

W moim życiu motywacja odgrywa bardzo ważną rolę. W tej drodze towarzyszy mi nieustannie motto Joachima Low, który powiedział, że "najtrudniejszy przeciwnik to my sami". To jest prawda, bo sama niejednokrotnie w drodze do osiągnięcia celu musiałam wiele razy się przełamywać oraz pokonywać swoje "nie chce mi się". Kiedy czegoś mi się nie chce zrobić lub gdzieś pójść, to wiem, że muszę to zrobić i wtedy motywuję się podwójnie, gdyż wiem, że to moje przełamanie da mi podwójną satysfakcję (z pokonania siebie oraz zrobienia kroku w stronę osiągnięcia mojego celu). Oczywiście nie jest to dla mnie droga łatwa, bo czasami niesamowicie muszę walczyć sama ze sobą, ale jest to droga przynosząca wielkie korzyści i owoce.

A czym dla Was jest motywacja? Jak sobie radzicie w momentach, kiedy Wam się nie chce?
Może macie swoje ulubione sposoby na przełamywanie siebie?

Na sam koniec chciałam Wam napisać, że im więcej wysiłku włożycie w realizację swojego celu, to tym bardziej będziecie go doceniać i mieć niesamowitą satysfakcję, że udało się go zrealizować, przy tym pokonując swoje ograniczenia.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Ryż, cena, policja, mięso – co mają ze sobą wspólnego? Najlepsze ćwiczenia na triceps dla kobiet i mężczyzn Najlepsze fryzury na siłownię Dlaczego nie ćwiczymy? Najczęstsze wymówki Burpees, czyli najlepsze ćwiczenie na odchudzanie i kondycję Sposoby regeneracji organizmu po treningu Maraton - ciekawostki Poranny trening - na czczo czy po posiłku? Ćwiczenia na poprawę kondycji fizycznej - burpees, przysiady Trening piramidalny - zalety Trening piramidalny - zasady, przykładowy plan, zalety Jak wrócić do formy po wakacjach? Obciążenie treningowe - ciężar maksymalny Obciążenie treningowe - błędy, zasady doboru, CM 7 ćwiczeń na piękne nogi i pośladki BE FIT MOM, czyli mama, dziecko i... wózek! Gadżety dla biegaczy - kamizelka, nogawki kompensyjne Domowe sposoby na trening. Pompka, prawidłowe wykonanie Oddech - najważniejszy wzorzec ruchowy? Najpopularniejsze treningi Mel B - trening brzucha, nóg, cool down Ćwiczenia na siłowni dla biegaczy Domowe sposoby na zakwasy - prysznic, dieta, masaż Zalety rozgrzewki Stretching statyczny brzucha, barków, nóg i rąk

Popularne w tym tygodniu:

Gdy nie mam ochoty na trening..., czyli jak wytrwać w postanowieniach noworocznych? Trening - kiedy zaczyna się spalanie tłuszczu? Duże bicepsy w 3 prostych ruchach! 7 najczęstszych błędów popełnianych na siłowni Najlepsze ćwiczenia na triceps dla kobiet i mężczyzn Ćwiczenia na uda - jak wysmuklić ich wewnętrzną stronę Kiedy można wrócić do ćwiczeń po porodzie? Najlepsze piosenki do ćwiczeń według użytkowników Spotify Kontrola sylwetki Ćwiczenia weekendowe również obniżają ryzyko zgonu Ćwiczenia na siłowni, które poprawiają zły humor Ryż, cena, policja, mięso – co mają ze sobą wspólnego?