Jaką rolę pełni kolagen w naszym organizmie?

Bardzo często nie zdajemy sobie sprawy, że brak kolagenu w naszym organizmie, może powodować bóle kości, kręgosłupa stawów. Ponadto mała ilość kolagenu objawia się wypadaniem włosów, powstaniem nadmiernych zmarszczek, czy bardzo suchą skórą. Czy tylko? Ze względu na wzmożoną aktywność sportowiec, powinien każdego dnia o odpowiednią suplementację. W tym artykule opowiem, dlaczego ważny jest kolagen w naszym organizmie.

Skąd pochodzi kolagen?

Nazwa kolagen pochodzi od greckiego słowa cola-klej i genno-rodzić. Nazwa tej substancji jest adekwatna do roli, jaką odgrywa w naszym organizmie. Kolagen to głownie białko tkanki łącznej, które w sensie dosłownym spaja cały nasz organizm w całość. Jest jednym z podstawowych elementów budujących miedzy innymi skórę, ścięgna, kości, stawy, rogówkę oka. Włókna kolagenowe są niezwykle rozciągliwe i wytrzymałe.

Kolagen stanowi 30% masy białka całego organizmu, która składa się z niego aż 75%, a gałka oczna aż w 90% zawiera kolagen.

Organizm sam wytwarza włókna kolagenowe. U młodych i zdrowych osób jest regularnie wymieniany i odbudowany. Od 25 roku życia poziom kolagenu w naszym organizmie powoli spada, a u osób po 50 roku życia proces ten gwałtownie przyspiesza.

Jaką rolę kolagen pełni rolę w naszym w organizmie?

Rola tego białka jest bardzo ważna, ponieważ:

  • stanowi ochronę narządów wewnętrznych, takich, jak: nerki, wątrobą, żołądek, oraz przytrzymuje je właściwym położeniu,
  • dba o odpowiednie nawilżenie skóry, także dba o jej jędrność, gładkość, elastyczność
  • pełni bardzo ważną rolę w układzie odpornościowym, gdyż zatrzymuje bakterii chorobotwórczych, toksyn, komórek nowotworowych,
  • kolagen pomaga pozbyć tkanki tłuszczowej z okolicy brzucha
  • łagodny i naturalny sposób zmniejsza łaknienie

Bardzo ważna wiadomość: Kolagen ma za zadanie dbać o produkcję mazi stawowej oraz o elastyczność i twardość chrząstki. Na styku ruchomych kości znajduje się specjalna maź, która zmniejsza tarcie. Kiedy zmniejsza się ilość mazi, np. w wyniku choroby lub wzmożonego wysiłku fizycznego, wówczas na skutek ruchu, odczuwamy ból. Z czasem zaczyna brakować miedzi, witamin A, C, E. To właśnie te witaminy i pierwiastki mineralne działają na odnowę włókien kolagenowych. Mała ilość kolagenu jest powodem osłabienia kondycji naszej skóry.

Konsekwencje braku kolagenu w organizmie

Choroby i wzmożona aktywność fizyczna powoduje niszczenie włókien kolagenowych. Brak odpowiedniej ilości kolagenu w organizmie powoduje:

Zobacz również: Oleje roślinne - sekret zdrowia i urody

  • zaburzenie ruchu
  • zesztywnienie stawów
  • ból kręgosłupa
  • powstanie głębokich zmarszczek
  • pojawienie się celulitu u osób otyłych
  • nadmiernego wypadania włosów
  • zwiotczenia mięśni
  • zaburzenie w funkcjonowaniu takich narządów, jak: serce, nerki, mózg i wątroba

.

W jakie są sposoby uzupełnienia kolagenu w naszym organizmie?

Niewielkie ilości kolagenu można dostarczyć organizmowi przez niektóre produkty. Takim produktem, który zawiera kolagen, jest galareta z nóżek wieprzowych, ale niestety, zawiera go bardzo małą ilość. Trzeba by zjeść bardzo dużo tego produktu, by uzupełnić kolagen. Niektórzy też nie lubią takich produktów.

Drugim sposobem na dostarczenie jest dobra i odpowiednia suplementacja. Produktów z kolagenem na rynku jest bardzo wiele.

Kilka miesięcy temu, mając problemy z bólem kości przy zmożonej aktywności fizycznej, wypróbowałam kilkunastu produktów. Wiele pomagało na chwilę, ale z czasem ból znów powracał. Wreszcie trafiłam na dobry produkt, który stosuje do dnia dzisiejszego i nazywa się ProStik. Jego skład wchodzą tylko naturalne składniki, takie jak: kolagen, ekstrakt korzenia arcydzięgla, ekstrakt korzenia hakorośli, ekstrakt z kory wierzby, ekstrakt z mumio shilajit, ekstrakt z ziela wąkrotki azjatyckiej.

Ten preparat pomógł mi niejednokrotnie szybciej dojść do siebie po kontuzjach i jest rewelacyjny po każdym treningu.

Drodzy, pamiętajcie o dobrej suplementacji, bo niska zawartość kolagenu, może powodować spore problemy ze zdrowiem.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

6 przepisów na odchudzające sałatki Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Sernik z kaszy bulgur Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej Fit ciasto z masła orzechowego 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Jagodowy sernik na zimno Racuszki z jabłkiem Sałatka ze słoika – pomysł na zdrowy lunch do pracy Te objawy świadczą o zakwaszeniu organizmu! Prosta metoda, dzięki której oczyścisz organizm z toksyn Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Przekąska po treningu: tost z masłem migdałowym i bananem Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą Oreo fit 5 fit śniadań z płatków owsianych Tych produktów nie jedz przed treningiem Domowe batoniki musli (bez pieczenia) Odchudzające przepisy: sałatka z kurczakiem i truskawkami Domowe pralinki Smoothie - sposób na zdrowie?

Popularne w tym tygodniu:

Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Fit ciasto z masła orzechowego FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej 6 przepisów na odchudzające sałatki Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na śniadanie. Pięć przepisów Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery Przepis na białkowe ciastka orzechowe bez pieczenia Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Jadłospis dzienny dla osób, które chcą „jeść czysto”